Slovenci odvisni od tuje pomoči: še vedno brez slovenskih pilotov Air Tractorjev
Slovenija vzpostavlja sistem za gašenje iz zraka, pri čemer v veliki meri sodeluje s Španci. Pri njih je za 24 milijonov evrov kupila štiri letala Air Tractor, dobavitelj letal zagotavlja tudi pilote in servis. Za delovanje enote za gašenje iz zraka je država lani (brez investicije) namenila skoraj štiri milijone evrov.

Vsa štiri letala Air Tractor so vpisana v register in imajo spričevalo o plovnosti. Lani so skupno naletela 394 ur. Službo gašenja iz zraka je vlada zaupala Upravi za zaščito in reševanje, ki za izvajanje nalog najema zunanje, španske izvajalce. „Vzdrževanje letal, zagotavljanje usposobljenih pilotov ter gašenje smo v letu 2024 izvajali s pomočjo zunanjih izvajalcev,“ so pojasnili na Upravi ter dodali, da zunanji izvajalec skrbi tudi za usposabljanje kadra, torej šolanje slovenskih pilotov in ostalega osebja.
Usposabljajo se štirje slovenski piloti
Operativno je enota za gašenje iz zraka začela delovati lani, njene intervencije so se izkazale za uspešne. „Kljub dejstvu, da enota v začetni fazi ne more delovati v popolnoma optimalnem obsegu, se je izkazala za veliko pridobitev v smislu potrebne zaščite in reševanja ter s tem popolnoma potrdila upravičenost nakupa letal ter izvajanja podpore gašenju iz zraka,“ so ocenili na Upravi, kjer so lani in letos v Sektorju za izvajanje podpore gašenju iz zraka zaposlili deset javnih uslužbencev. „Trenutno so štirje slovenski piloti v aktivnem procesu usposabljanja, tako doma kot v tujini. Vsi že izvajajo letenje, obenem pod vodstvom inštruktorjev pridobivajo taktično-operativna znanja in letalske izkušnje, potrebne za samostojno izvajanje nalog pri gašenju iz zraka. V operativnem delu sodelujejo tuji piloti, ki poleg posredovanja v intervencijah opravljajo pomembno vlogo mentorjev in prenašajo znanje na naše domače kadre.“
30 milijonov za floto, za protitočno obrambo le stotinko tega zneska
Medtem ko je država v oblikovanje flote za gašenje iz zraka namenila že skoraj 30 milijonov evrov, se morajo po drugi strani v Letalskem centru Maribor (LCM), kjer skrbijo za obrambo pred točo, na letni ravni zadovoljiti z vsega skupaj 340 tisočaki. „Ocenjujem, da enoto za gašenje iz zraka potrebujemo. Ampak v tem primeru bi bilo prav, da bi v enakem oziroma večjem obsegu organizirali in financirali še letalsko obrambo pred točo. Požarna letala potrebujemo za tisoč km² Primorske in za primer pomoči drugim državam po mednarodnih pogodbah. Za obrambo pred točo pa je interes kmetov, da bi jo vzpostavili na območje celotne države,“ je povedal Darko Kralj, vodja obrambe pred točo na LCM.
Mariborčani obrambo pred točo izvajajo z enim letalom. Želeli so usposobiti še drugo, a tega ob tako skromni finančni podpori države ne zmorejo. Zato ga bodo prodali. „Letalo je drago tudi, če stoji,“ je poudaril Kralj. „Najmanj, kar bi pričakovali, je enakopravna obravnava vseh za varnost pomembnih posredovanj z letali, torej gašenja, reševanja in obrambe pred točo. Državni svet je že lani zahteval, da bi vse enote imele enak status. Reševalne in gasilske enote lahko izjemoma letijo tudi v primeru zaprtega letališča, mi ne moremo.“
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se