© 2025 Radio-Tednik Ptuj, d.o.o. - Vse pravice pridržane.
Čas branja 2 min.

Vse več dijakov nižjega poklicnega izobraževanja brez končane osnovne šole


Uredništvo
12. 10. 2025, 05.47
Deli članek
Facebook
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

Ravnatelji srednjih šol, ki izvajajo dvoletne programe nižjega poklicnega izobraževanja, bijejo plat zvona. Vpis v te programe se iz leta v leto veča.

cg_dijaki_npi.jpg
ČG
Oddelki s programi nižjega poklicnega izobraževanja so vse bolj polni

Večinoma so oddelki polno zasedeni. Posebej izstopa podatek, da se poleg tistih, ki so zaključili osnovnošolsko izobraževanje po prilagojenem programu, v te programe vpisuje tudi vse več otrok, ki niso končali vseh razredov osnovne šole.

Vpis v programe nižjega poklicnega izobraževanja (NPI) se je, kot pojasnjujejo na ministrstvu za vzgojo in izobraževanje, v zadnjih 10 letih izrazito povečal. V šolsko leto 2015/2016 se je v začetni, 1. letnik programov NPI, vpisalo 2,7 odstotka vseh novincev, v šolskem letu 2024/2025 pa se je ta delež dvignil že na 3,8 odstotka vseh novincev.

V nižje poklicno izobraževanje se namreč lahko vpišejo tudi tisti, ki so v devetih letih osnovnošolskega izobraževanja končali vsaj sedmi razred osnovne šole, in tisti, ki so zaključili osnovnošolsko izobraževanje po prilagojenem izobraževalnem programu z nižjim izobrazbenim standardom. Izobraževanje traja dve leti in ga dijaki končajo z zaključnim izpitom.

IMG_8589.jpeg
ČG
V NPI se lahko vpišejo tudi učenci, ki niso dokončali osnovne šole.

Skoraj dve tretjini vpisanih brez dokončane osnovne šole

Preberite še

»Predvsem opažamo, da se vpisuje vse več otrok z nedokončano osnovno šolo, ki se ne morejo vpisati nikamor drugam. Oddelki so vedno bolj polni. Delo z učenci pa je zelo zahtevno, saj gre za zelo mešano strukturo. Nekateri ne obvladajo dobro slovenskega jezika, drugi so dijaki s posebnimi potrebami. Srečujemo se z vzgojno problematiko. Tudi pri nas se je število vpisanih močno povečalo. V te oddelke sicer lahko vpisujemo 16 oziroma do največ 20 dijakov, a je delo s tako številčnim razredom težko. Omejitev vpisa pa v NPI ni mogoča, saj gre za ranljive skupine,« pravi ravnateljica Strojne šole Anja Jesenek Grašič in se sprašuje, kaj se dogaja v osnovnih šolah, da jih vse več otrok ne zaključi.

Sama morebitne vzroke vidi tudi v samem sistemu osnovnošolskega izobraževanja, ki naj bi bil bolj pisan na kožo dekletom kot fantom. »Če ti fantje ob tem tudi nimajo primerne podpore doma, se nekateri v osnovnošolskem sistemu tudi kar izgubijo in se najdejo šele pri nadaljevanju šolanja, ko morda pridejo v ospredje katere od njihovih ročnih spretnosti. V osnovni šoli je namreč na primer na tehniki zelo malo poudarka.«

Povečan vpis v programe NPI Darja Harb, ravnateljica ŠETK, v veliki meri pripisuje na eni strani vedno večjemu številu otrok s posebnimi potrebami, po drugi pa spremembam v pričakovanjih staršev in samega okolja ter ne nazadnje tako družbenemu kot tehnološkemu razvoju. »Učenci, ki so zaključili izobraževanje v šolah s prilagojenim programom, nekoč večinoma niso nadaljevali izobraževanja. Danes ima vsak starš željo, da otroku omogoči nadaljnje šolanje. A je tudi res, da kar nekaj otrokom tega programa tudi ne uspe zaključiti.«

Več v Štajerskem tedniku


Logo LAS - Evropa investira v podeželje Triglav

© 2025 Radio-Tednik Ptuj, d.o.o.

Vse pravice pridržane.