Štajerski tednik
© 2025 Radio-Tednik Ptuj, d.o.o. - Vse pravice pridržane.
Čas branja 4 min.

Skriti hram slovenske energije


Vesna Prosenc
22. 5. 2025, 07.30
Posodobljeno
08:00
Deli članek
Facebook
X (Twitter)
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

Kako pride gorivo do vam najbližje črpalke? Kako je v hektičnem energetskem svetu zagotovljeno, da Slovenija obratuje – vsak dan brez izjeme? Ključ do te sestavljanke leži na obali, v Terminalu instalaciji Sermin, ki tiho in neomajno poganja Slovenijo že več kot pol stoletja.

klemen-bunderla, valdi-jakac, petrol, sermin, terminal-instalacija-sermin, koper
Arhiv naročnika
Impozantna struktura Terminala instalacije Sermin je prepoznavna že od daleč.

Po Poti neustavljivih, Petrolovi poti izjemnega razvoja in rasti, smo se sprehodili do njihovega tehnološko izjemnega skladišča v Serminu, ki obratuje že 57 let in kjer je Klemna Bunderlo na ogled popeljal Valdi Jakac, vodja upravljanja pomorskih in rečnih naftnih skladišč.

Že po prvem koraku obiskovalcu postane jasno, da ne gre za običajno skladišče – gre za osrčje kompleksnega logističnega sistema, ki napaja državo z gorivom in energenti. Impozantna struktura je prepoznavna že od daleč, še večjo težo pa pridobi, če vemo, da bi brez nje Slovenija obstala na mestu.

Čeprav terminal deluje že od davnega leta 1968, bi mu ob pogledu na sodobne sisteme, čistočo in digitalno nadzorovano okolje težko pripisali to starost. Za to se gre zahvaliti temeljitim prenovam in modernizaciji sistemov, v katere je v preteklih letih vlagal Petrol. Okolju prijaznejše, hitrejše, učinkovitejše in natančnejše delovanje je smotrna naložba z vizijo, ki bo lahko celotno regijo napajala še desetletja.

Podajte se na Pot neustavljivih po Serminu s Klemnom Bunderlo:

Začetek z imenom Katina

Leta 1968 je v Koprski zaliv zapeljal prvi tanker – ladja Katina, ki je skladišče opremila z gorivom. To je bila prva pošiljka za isto leto zgrajeni terminal, ki je že v takratni Jugoslaviji predstavljal tehnološki presežek. Imel je 42.000 kubičnih metrov rezervoarskega prostora, največji rezervoar pa je s kar 22.500 kubičnimi metri postal rekorder v državi.

Sermin je dokaz, da Slovenija zna razmišljati sistemsko in načrtovati za oddaljeno prihodnost.

Infrastruktura je rasla hitro. Že leta 1975 je Koprska luka zahvaljujoč razvoju Sermina postala drugo največje petrolejsko pristanišče v Jugoslaviji. Pretakali so gorivo za Slovenijo, pa tudi za Bosanski Brod, Lendavo, INA Nafta Lendava, avstrijske uporabnike in druge. V eni uri so po cevovodih lahko pretočili do 2.500 ton surove nafte ali lahkih tekočih goriv ter kar 850 ton kurilnega olja – zmožnosti, ki so pomenile izjemno strateško prednost. V istem letu je instalacija dobila še nov rezervoar. Bil je prvi rezervoar opremljen s popolnoma avtomatskim BCF sistemom zaščite za gašenje požarov v Jugoslaviji.

Danes je osrčje sodobne energetske logistike

Sermin tudi sedaj ostaja nepogrešljiv. Vsako leto Petrol preko terminala sprejme med 100 in 130 tankerjev z naftnimi derivati, vsak dan pa s Sermina poleg do 360 avtocistern v celinska skladišča odpeljejo med 4-6 železniških kompozicij, vsaka od njih prevaža v povprečju 1 milijon litrov goriva. V rezervoarjih na Serminu je skupno prostora za 483.000 kubičnih metrov goriva. Te se razdeli – 45 % prostora na Serminu namreč upravljajo za državne blagovne rezerve, drugo polovico pa za komercialne potrebe.

»Tanker z ladjo pripelje gorivo, ki ga pretočimo v rezervoarje. Nato gre po cevovodih do avtomatske polnilnice, kjer napolnimo do 360 tovornjakov dnevno,« pot, ki jo pri nas opravi gorivo, opisuje Valdi Jakac. Od tu se začne hitra in varna pot do črpalk. Avtomatska polnilnica s šestimi otoki vsak dan napolni avotomobilske cisterne, dodatno pa se vsak dan odpremi od štiri do šest železniških kompozicij proti celinskim skladiščem v Zalogu in Račah z dodatnih 80.000 kubičnih metrov prostora, iz njih pa gorivo nadaljuje pot do 595 Petrolovih servisov po vsej regiji. Poleg Slovenije Sermin oskrbuje tudi druge trge – med drugim gorivo potuje v Hrvaško, Srbijo, BiH in Črno goro.

Vse je natančno nadzorovano in pretočno. »Vsak liter goriva je pod nadzorom – in vedno pripravljena za varen transport naprej,« razlaga Jakac, medtem ko na ekranih nadzornega centra spremlja količine in temperaturo goriva.

klemen-bunderla, valdi-jakac, petrol, sermin, terminal-instalacija-sermin, koper
Arhiv naročnika
Sermin ostaja nepogrešljiv.

Zanesljivost in prilagodljivost tudi za naslednja desetletja

Delovni dan na Serminu se nikoli ne ustavi. Terminal deluje 24 ur na dan, 7 dni v tednu. Tudi ob največjih izzivih – pandemiji, vojni v Ukrajini, energetski krizi – ostaja zanesljiv člen preskrbe. Ponaša se z izjemno pripravljenostjo na nestanovitnosti na trgu, vključno s porastom v povpraševanju. V letu 2023 denimo je bila poraba goriv celo največja od leta 2013, kar predstavlja nov faktor v izračunih in prihodnji organizaciji oskrbe.

V Petrolu ne čakajo na spremembe, temveč jih predvidijo. V preteklih letih so v celoti prenovili logistične procese in tehnologijo. Njihov projekt 24/7, zagnan v letu 2021, omogoča boljšo učinkovitost dostavne flote in dostavo 24 ur na dan, tudi izven časa poslovanja servisov. V sklopu projekta bo 165 servisov prilagojenih za dostavo brez prekinitve delovnega procesa tudi ponoči in med vikendom. Črpalke v mestih se bodo lahko tako ponoči tiho napolnile, kar bo odpravilo dnevne zastoje. Prav tako je že v teku digitalizacija celotne oskrbovalne verige. Optimizacija poti, digitalni nadzor in avtomatizirani ventili – to je Sermin v letu 2025.

Sermin kot simbol Petrolove rasti

Terminal instalacija Sermin je bila zgrajena z vizijo prihodnosti, ki se uresničuje še danes. Zdaj, ko je Petrol največje energetsko podjetje v Sloveniji in eno vodilnih v regiji, Sermin ostaja njegov trden temelj; infrastruktura, ki le redko ujame našo pozornost, a brez katere energetski sistem, kot ga poznamo, ne bi obstajal.

__

Vsebino omogoča: Petrol d. d.


Logo LAS - Evropa investira v podeželje Triglav

© 2025 Radio-Tednik Ptuj, d.o.o.

Vse pravice pridržane.