5 izzivov pri vožnji z električnim kolesom
Družba
Tipografija

Električna kolesa so vse bolj zaželena in tudi zelo uporabna prevozna sredstva. Zaradi motorja, ki pomaga poganjati kolo, je premagovanje razdalj in klancev lažje. To omogoča uporabo električnih koles tudi starejšim in tistim s slabšo telesno kondicijo. Vseeno pa se je pred nakupom ali prvo vožnjo dobro zavedati nekaterih izzivov, ki jih prinašajo električna kolesa. Jih poznate?

1) Predelana običajna kolesa v električna kolesa niso varna.

Za začetek opravimo z domačimi rešitvami, ki jih pogosto zasledimo, a so lahko nevarne.

Običajno kolo ni konstruirano za vožnjo z motorjem in tak poseg lahko povzroči več težav. Moč dodatnega motorja bo morda premočna za ogrodje. Težišče bo spremenjeno in s tem se bo povečala nestabilnost kolesa. Če je npr. težišče prestavljeno na zadnja kolesa, se bo to pri hitrejši vožnji poznalo tako, da se bo krmilo treslo in se bo tako povečalo tveganje za padce.

»Pri vožnji z električnim kolesom proizvajamo veliko večjo moč, kar neposredno vpliva na kolesarske komponente. Električna kolesa imajo zato serijsko vgrajene močnejše komponente, kot so veriga in zavore. To omogoča daljšo življenjsko dobo in večjo varnost pri vožnji z električnim kolesom,« pojasnjuje Andraž Fužir iz kolesarske trgovine ELPEC in BAUER eBikes BTC.

2) E-kolesa so bolj okorna.

E-kolesa so zaradi baterije in celotnega mehanizma precej težja od navadnih koles. Manevriranje in prenašanje kolesa je posebej za starejše zato težje. Teža pa je tudi razlog, da je vožnja z njimi bolj okorna.

Tako kolesarji navadnih koles kot tudi kolesarji e-koles so med najbolj ranljivimi udeleženci prometa.  V zadnjih treh letih je bilo po podatkih Agencije za varnost prometa izmed vseh udeležencev prometa največ hudo telesno poškodovanih prav kolesarjev. V letu 2023 so na naših cestah umrli 4 kolesarji, od tega 2 uporabnika električnega kolesa.

Preden se podate na vožnjo, je priporočljivo, da kolo dobro preizkusite na različnih površinah in da preverite, kako uspešni ste pri izogibanju oviram. Odpravite se na večje parkirišče v svoji okolici in tam preizkusite nekaj manevrov, kot so npr. zaviranje, zavijanje in držanje balance z eno roko. Priporočamo tudi treniranje osmic, s katerimi se na sezono pripravljajo motoristi. S tem boste najbolje pridobili občutek, preden se podate v promet.

3) Ne pozabite na obvezno opremo za električna kolesa.

Pri izbiri in tudi pri vzdrževanju e-kolesa bodite pozorni na obvezno opremo. Ta je obvezna zaradi vaše varnosti:

  • zavore,
  • sprednje in zadnje luči,
  • odsevniki spredaj, zadaj in na pedalih, ki bodo povečali vašo vidnost tudi v temi,
  • čelada. Ta je obvezna za otroke, mlajše od 18 let, priporočljiva pa je za vse.

Seveda pa ne pozabite tudi na ustrezen tlak v pnevmatikah.

4) Hitrejša obraba zavor

Električno kolo ne poganjate le vi, ampak tudi motor. Ker so hitrosti pogosto višje, je tudi obremenitev pri zaviranju večja. To pa povzroča večjo obrabo zavor. K vzdrževanju električnega kolesa zato sodi tudi skrb za zavore.

Nujno je, da električno kolo pred vsako sezono odpeljete na servis, kjer bodo preverili stanje zavornih oblog in jih, če bo treba, zamenjali.

Pregled, obraba in cene zavornih oblog

 

Pregled zavornih oblog in zavornega sistema je priporočljiv vsaj enkrat letno pred začetkom kolesarske sezone.

 

Obraba zavor je v največji meri odvisna od  voznika in terena, po katerem vozi. Ob predpostavki, da je voznik težak 80 kilogramov in se vozi po razgibanem terenu, je povprečna življenjska doba zavornih oblog 1.200 km. Pri mestnih kolesarjih je življenjska doba vsaj 2-krat daljša.

 

Poznamo dvo- in štiribatne zavorne sisteme. Dvobatni set, ki vključuje zavorni disk, zavorno čeljust, zavorne obloge in ročico, stane od 65 EUR dalje, štiribatni sistemi pa stanejo od 120 EUR dalje in imajo veliko boljše zavorne lastnosti, kar pride prav predvsem pri težjih voznikih. Sam par zavornih oblog stane od 9,95 EUR naprej.

 

Podatke o zavornih oblogah so nam zagotovili v trgovini ELPEC in BAUER eBikes BTC.

 

5) Poskrbite za požarno varnost.

Električna baterija v kolesu predstavlja tveganje za požar. Baterije se lahko poškodujejo zaradi padca ali trka z e-kolesom. Če je baterija poškodovana, se lahko brez opozorila pregreje in vname. Kaj se zgodi ob tem, lahko preverite v posnetku z Atmosferci in ekipo Gasilske brigade Ljubljana.

Da bi preprečili nevarnost požara, upoštevajte naslednje ukrepe, ki jih svetuje dr. Aleš Jug iz Slovenskega združenja za požarno varstvo:

  • Uporabljajte kakovostne baterije in originalne polnilce.
  • Upoštevajte navodila proizvajalcev.
  • Baterijo polnite, ko ste zraven. Ponoči je ne puščajte priklopljene.
  • Če vam baterija pade na tla, obstaja verjetnost, da se poškoduje. Redno preverjajte, ali so na bateriji vidni znaki poškodb. Če sumite, da je poškodovana, jo zamenjajte in je ne uporabljajte ali polnite še naprej.
  • Če morate odstraniti poškodovano baterijo ali baterijo, ki ji je potekla življenjska doba, je ne odlagajte med gospodinjske odpadke ali običajne odpadke.
  • Iztrošene ali poškodovane baterije nadomestite le z originalnimi baterijami.

Strokovnjaki priporočajo zavarovanje električnega kolesa.

Čeprav v Sloveniji zavarovanje električnega kolesa ni obvezno, ga strokovnjaki priporočajo. S tem boste zmanjšali stroške v primeru poškodb in okvar.

Zavarovalnica Triglav nudi zavarovanje tudi za primer vaše odgovornosti in nezgode. Kritje pa lahko razširite tudi s kasko zavarovanjem za primer, če se vaše električno kolo poškoduje, uniči ali če vam ga ukradejo.

Vse informacije in spletni obrazec za sklenitev zavarovanja najdete na spletni strani Zavarovanje mikromobilnosti.

Zapomnite si vsaj ta napotek:

Z ustrezno izbiro električnega kolesa in z vzdrževanjem boste pripomogli k večji varnosti. Ključna pa sta varna vožnja z električnim kolesom in upoštevanje cestnoprometnih predpisov. Več o varni mikromobilnosti in o dogodkih ter pobudah Zavarovalnice Triglav na tem področju pa si oglejte tukaj.

aplikacija

appstore  googleplay

 

 

 

 

radioptuj300